دسته‌بندی

‌ بی متال چه نوع وسیله ای است‌ ؟

بی متال( BIMETAL)‌ برای  حفاظت از موتورهای الکتریکی و یا مصرف کننده هایی که به کنتاکتور متصل می باشند، استفاده  می گردد. در صورتی که  تغییری در  ولتاژ ورودی از سه فاز به دو فاز و یا جریان کشی بیش از حد صورت گیرد  بی متال عمل می کند  و فرمان قطع به کنتاکتور را اجرا می کند. ‌. اساس کار این رله ها بر پایه اختلاف ضریب انبساط طولی دو فلز می باشد.  بر اثر عبور جریان از بی متال‌، دو فلز گرم شده و طول آن ها افزایش پیدا می کند. از آن جایی که ضریب انبساط طولی یکی از فلزات بیشتر از دیگری می باشد. دو فلز با هم به سمت فلزی خم می شوند که ضریب انبساط طولی کمتری داشته باشد. در نتیجه مسیر عبور جریان کنتاکت ها باز و مدار را قطع می کند.

Image

نحوه  عملکرد بی متال

در رله های حرارتی ، سه تیغه تعبیه شده که سیم حا‌مل جریان چند حلقه به دور آن پیچیده  است در اثر عبور جریان اضا فه بار، هادی ها گرم ، حرارات به بی متال منتقل شده  و با عث خمش تیغه می گردد. حرکت هر ‌ بی متال ‌ به اهرمی فشا‌ر آورده و با جا به جا شدن اهرم، یک میکرو سوئچ که دارای کنتاکت تبدیل باز و بسته می باشد تغییر وضعیت داده  و مدار فرمان ‌ قطع می شود. جهت افزایش سرعت عملکرد بی‌متال و جلوگیری از ‌ سوختگی محل اتصال و جرقه، از آهن‌ربا در بالا و پایین تیغه‌ دوفلزی استفاده می گردد.

انواع بی متال

بی متال ها  را می توان ‌ بر حسب نوع ‌برگشت به حالت اولیه‌  به سه دسته  کلی تقسیم بندی نمود: ‌ دستی؛‌ ‌ اتوماتیک و بی متال های دستی و اتوماتیک لازم به توضیح بیشتر است که رله بی متال  بصورت معمول  همراه با کنتاکتور در مدار قرار داده می شود. کنتاکتور وظیفه قطع و وصل مدار را ‌ داشته  و بی متال از مدار در برابر اضافه ولتاژ ها  محافظت کند. بی متال روی کنتاکتور ها نصب شده  و با توجه به مدل کنتاکتور در انواع مختلفی تولید می شود. کنتاکتور های پر استفاده  در کشور کنتاکتور های سری D و F می باشند و بی متال های مربوط به این دو نوع با اسم های   LRD و LR9D معروف هستند. رنج کاری بی متال اشنایدر در سری LRD از 0.16 تا ۱۵۰ آمپر برای کنتاکتورهای سری D اشنایدر ‌ می باشد‌.

نصب بی متال

جهت نصب بی متال ‌ تیغه های آن (ورودی سه فاز قدرت) را به خروجی کنتاکتور وصل نموده و خروجی آن را به موتور وصل می کنند. این رله دارای تنظیم جریان است که باید با جریان نامی موتور برابری کند ‌. در صورت  استفاده از  بی متال‌؛  برای محافظت بیشتر ‌ از فیوز مینیاتوری هم باید استفاده شود، چرا که  بی متال فقط محافظ جریان حرارتی می باشد.

Image

قیمت بی متال  

قیمت بی متال های موجود در بازار با  توجه کیفیت  ها و برندهایی که عرضه می شوند متفاوت می باشد.تورم سال های اخیر در بازار ایران بر روی قیمت این اقلام نیز تأثیر گذار بوده است. با این وجود  شما با خرید از شرکت ... می توانید اطمینان داشته باشید محصولی با کیفیت و قیمت مناسب نسبت به جاهای دیگر را انتخاب نموده اید.

کاربرد بی متال ‌

تشخیص اضافه بار از طریق بی متال در خیلی از مدارات و تجهیزات استفاده می شود. به همین خاطر  محدوده کاربرد های بی متال وسیع می باشد  که چند مورد از آ‌ن ها اشاره می شود.

  • ‌ تنظیم درجه حرارت کنترلی برخی دستگاه ها مانند ماشین لباس شویی، سرخ کن ها،‌ پلوپز، گریل ترموستات ها، دماسنج ها ، کرنومترها، ساعت ها ‌ و غیره
  • خاموش کردن فن خودرو  ودستگاه های تهویه هوا 
  • در همه تجهیزات الکترونیکی ‌ عملکرد بی متالی در داخل آن ها قرار دارد.
  • محافظت از الکترو موتورها
  • صنایع گاز ، پتروشیمی و نفت
  • ‌ مدارهای الکتریکی هواپیما

مقایسه بی متال با فیوز‌

فیوز، جریان‌های بالای حالت اتصال کوتاه را ‌ قطع کرده و جریان‌های به وجود آمده از اضافه بار زیاد در محدوده عملکرد فیوز قرار نمی گیرد . از بیمتال در مدارات سه فاز بهره گرفته می شود  پس هنگامی که یکی از فازها دچار مشکل گردد، مسیر دوفاز دیگر ‌ نیز قطع می شود.

تفاوت بی متال با کلید حرارتی‌

بی متال تنها مدار فرمان را قطع می سازد، ولی کلید حرارتی ‌ مستقیما سه فاز مدار قدرت را قطع کرده  و باعث قطع شدن تغذیه موتور می گردد. بی متال فقط  محافظ  جریان حرارتی می باشد در صورتی که کلید حرارتی هم از جریان حرارتی حفاظت کرده ‌ و هم از جریان مغناطیسی محافظت می کند‌

‌‌ مینیاتوری ایفاپل

ایفاپل جزو برندهای معروف و معتبر  پرتغلی در صنعت کلید و پریز می باشد که امروزه به عنوان یک برند جهانی توانسته  مشتریان فراوانی  را به سمت   خود بکشد. ‌ مینیاتوری ایفاپل یک  فیوز مینیاتوری ‌خودکار  می باشد ‌ که مصرف کننده را ‌ در برابر خطای اتصال کوتاه و هم جریان اضافه بار محفاظت می کند و به علت خودکار بودن، بعد از قطع شدن، مجدد به مدار باز می گردد. ‌ مینیاتوری ایفاپل غیر قابل تنظیم  می باشد  و ‌ هم به صورت مغناطیسی و هم به صورت حرارتی عمل می کنند.

‌چگونه یک‌ بی‌متال خوب انتخاب کنیم؟

برای انتخاب بی‌متال باید جریان نامی وسیله الکتریکی مشخص شود و بر مبنای آن بی متال مناسب انتخاب شود. شرکت‌های تولید کننده بی‌متال آن‌ها را برای محدوده جریان‌های متفاوتی تولید می کنند تا مصرف کننده پس از خرید با توجه به جریان مورد نیاز، جریان بی متال را تنظیم کند.
‌ ما در این مطالعه سعی  نمودیم  ‌ در مورد بی متال ها  و نحوه عملکرد آن و  انواع آن ‌ توضیحات کاملی را  به شما‌ ارائه دهیم . امروزه ب��صوص با قطعی های مکرر برق در کشور داشتن بی متال در واحدهای تجاری، خدماتی، تولیدی و صنعتی امری ضروری و واجب می باشد تا تبعات و خسارات احتمالی به دستگاه ها و تجهیزات استراتژیک و گران قیمت مجموعه های مورد نظر به حداق برسد.  کارشناسان ما در فروشگاه... برای ارائه مشاور کامل در خصوص نحوه انتخاب و استفاده از بی متال ها و خدمات پس از فروشی که شرکت برای خریداران خود ارائه می دهد آماده  می باشد.

کابل شبکه فیوز مینیاتوری سیم و کابل افشار نژاد لامپ متال
کف خواب ایفاپل پریز کابینتی توکار پریز آسانسوری سیم برق

نوشتن یک نظر

این فرم نام، ایمیل، آدرس IP و نظرات شما را جمع می کند تا بتوانیم نظرات شما را در وب سایت پیگیری کنیم. برای اطلاعات بیشتر، قوانین و مقررات و سوالات متداول ما را بررسی کنید، در آنجا اطلاعات بیشتری در مورد نحوه و چگونگی ذخیره اطلاعات شما در اختیار شما قرار می دهیم.
افزودن نظر